Trash Planet

Vi har ny, ung design i butiken! Trash Planet är ett oberoende vegansk sneakermärke med fokus på hållbarhet och med säte i Bristol, Storbritannien. Märket gör formstarka sneakers med tydlig 20-talsidentitet som inte kompromissar med etik eller hållbarhet. Vi tog en pratstund med märkets grundare Holly och Jordan för att höra mer om deras tankar kring form och veganskt skomode.

Vilka är Trash Planet och varför behöver vi Trash Planet?

Trash Planet är ett oberoende modemärke och vi gör fantastiska sneakers. När vi bestämde oss för att starta Trash Planet ville vi skapa riktigt coola sneakers i tydlig samtidsanda och som inte kompromissar med etik eller hållbarhet.

Alla våra sneakers är etiskt tillverkade i Portugal. Vi är öppna med vår produktionsprocess och alla våra sneakers är 50-75 % tillverkade av återvunnet material och alla skor är vegan-godkända av PETA. Vi arbetar uteslutande med etiska leverantörer i Portugal och Spanien, så vi har ett lågt koldioxidavtryck eftersom vi heller inte flyger våra material till och från fabriken. Vi anser att modebranschen behöver fler märken som Trash Planet, för att tydliggöra att du inte behöver kompromissa utan kan ha en modern stil och ändå vara hållbar!

Så snart vi hade börjat undersöka branschen visste vi att vi inte ville göra samma miljömässiga fel som många i modebranschen gör och vi tror att vi ligger ganska bra till. Men vi vill ständigt förnya och förbättra oss och har massor av spännande nya saker på gång! Vi vill att Trash Planet på riktigt ska vara en modell för hur framtidens skobransch ska se ut.

Vad tycker ni är de viktigaste aspekterna av ett par sneakers och vilka komponenter i era sneakers är ni mest stolta över?

För oss är faktiskt avfallet det viktigaste. Mer än 300 miljoner par skor hamnar på soptippen varje år och de flesta av dessa skor bryts inte ner förrän efter 80 år. Det kan ta upp till 1000 år för skor som innehåller EVA att brytas ner!

Vårt uppdrag från start var att se till att våra skor är så återvinningsbara som möjligt och att de aldrig hamnar på deponi. Vi erbjuder ett gratis återvinningssystem – Take Back Scheme –  där våra kunder kan returnera sina skor när de är slutkörda. Som tack ger vi dem en rabattkupong till nästa par Trash Planet-sneakers. Vi har härligt nog lyckats organisera och samarbeta med våra leverantörer för att skapa ett sådant system – de tar gärna tillbaka komponenterna i våra sneakers och återvinner dem! Våra sulor kan tas bort och skickas tillbaka till den enda tillverkaren för återvinning till nya sulor. Detsamma gäller alla våra tyger, både yttermaterial och foder. Vår leverantör har redan en återvinningsrutin på plats och har återvunnit över 500 ton tyg från andra företag.

Våra innersulor är också biologiskt nedbrytbara, så att de kan kasseras på ett säkert sätt, och alla andra komponenter såsom hälförstärkning och stoppning behåller vi, river ner och återanvänder. Vi kommer inte att låta någon del av skon hamna på soptippen.

Var hittar ni ny energi och kreativitet? Gör ni något annat utanför Trash Planet?

När vi båda jobbar hemifrån lyssnar vi alltid på så hög musik som möjligt för att hålla oss motiverade och inspirerade under arbetsdagen. Att arbeta hemifrån kan naturligtvis ibland göra det svårt att göra skillnad på privatliv och arbetsliv eftersom vår e-post och sociala medier alltid finns där i våra mobiltelefoner. Vi tycker därför att det är väldigt viktigt att komma ut och stänga av våra telefoner under en timme eller så varje dag.

Vi har nyligen börjat cykla och springa varje kväll efter jobbet. I januari 2020, innan vi startade Trash Planet, körde vi över 2000 km från Storbritannien till Portugal för att arbeta på plats med vår skotillverkning i några månader. Vi ville se till att tillverkarna och leverantörerna vi arbetar med var rätt för oss och det visade sig vara ett riktigt bra beslut. Intressant nog släppte vi under hela vår resa ut mindre kol än ett flygplan. Det utsläppet har vi också kompenserat för när vi lanserade varumärket. Tyvärr har vi inte varit tillbaka i Portugal sedan dess på grund av alla restriktioner, så vi utmanade oss själva att cykla/springa motsvarande sträcka Storbritannien-Portugal. Vi strävar efter att träna 2-3 mil varje dag och mäter hur långt vi kommit mot Portugal. Hittills har vi kommit halvvägs genom Frankrike! Eventuellt måste vi skippa bilen och cykla till vår fabrik nästa gång. Det skulle vara det mest hållbara och roliga sättet någonsin!

Många förstår nog varför Green Laces gillar Trash Planet, men varför valde ni Green Laces som en av era återförsäljare?

Green Laces är vår första återförsäljare! Vi drogs starkt till Green Laces av flera anledningar. Det är ett oberoende varumärke precis som vi är, det vilar på en fantastisk och unik värdegrund och för att inte tala om den stilsäkra estetiken och kureringen av alla delar av butiken! Alla varumärken som finns representerade försöker få hållbarhet att se bättre och coolare ut och butiken gör absolut detsamma. Nina är heltigenom supercool och riktigt dedikerad till hållbarhet – det är otroligt viktigt för oss. Vi ser verkligen fram emot att kunna erbjuda våra produkter hos Green Laces! Vi kan ärligt talat inte uttrycka hur stolta vi är för att våra skor hamnat i en så fantastisk butik, tillsammans med andra otroliga veganmärken! Vi kommer definitivt att hälsa på så snart det är möjligt.

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KÖP VIA GREENLACES.SE

Green Laces säljer varor via greenlaces.se till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.

Frakt vid köp i webbshoppen kostar 55 kr oavsett köpbelopp. Returfrakt kostar 75 kr, vilket dras från orderbeloppet vid återbetalning. Vid byte betalas summan för returfrakt in till Green Laces via Swish eller bankgiro. Returer kan också återlämnas direkt i butiken, då självklart utan extra kostnad.

Vi reserverar oss för tryckfel, slutförsäljning och uppenbara felprissättningar på sajten och vi förbehåller oss rätten att neka beställningar.

Mejla oss om du stöter på problem.
Vår kundtjänst är öppen vardagar och vi svarar så snabbt vi kan, normalt inom en arbetsdag.

E-post: hello@greenlaces.se

Kontrollera beställningen

Kontrollera beställningen, dina adressuppgifter och välj det fraktalternativ och betalningssätt du önskar. Om du vill hämta ut varorna i vår butik på Hökens gata 7 i Stockholm går det naturligtvis bra. Välj då alternativet “Hämta i butik”. Väljer du det här alternativet så betalar du förstås ingen fraktavgift. Vi meddelar dig när dina varor är redo att hämtas ut.

När du genomfört beställningen har du godkänt våra köpvillkor och samtycker samtidigt till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till din mejladress. Vi förbehåller oss rätten att ändra i en order om det av någon anledning inte går att leverera ordern till dig.

Betalning

Du väljer vilket alternativ du önskar i kassan:

Swish (med Swish-appen)

Kortbetalning: VISA, MASTERCARD

Betala efter leverans: Faktura, Delbetalning

Faktura

När du betalar via Svea faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du har fått din beställning.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso och kunden står för dessa kostnader.

Delbetalning

Genom Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att markera det alternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst före förfallodag.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor – kontokontokredit

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso och kunden står för dessa kostnader.

Har du frågor om din faktura eller ditt delbetalningskonto bör du kontakta Svea Ekonomi AB som hanterar detta.
Du når dem på telefon 08-514 931 13.

Kort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för onlinebetalning i Sverige och EU.
Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: VISA, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Leveranstid och frakt

Vi vet att du vill ha din vara snabbt och vi jobbar stenhårt på att hålla leveranstiderna så korta som möjligt. Normal leveranstid med DHL är 3-4 dagar. Du får ett mejl när ditt paket är på väg till dig.

Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtas inom två veckor skickas automatiskt tillbaka till Green Laces. Detta medför att du får betala returfrakt plus en hanteringsavgift (för närvarande 150 kr) för ej uthämtat paket.

Konsumentköplagen

Köp genom greenlaces.se styrs främst av Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.

Vi innehar F-skatt och vårt organisationsnummer är 556826-4518.