HEM › INFORMATIONAllmänna villkor, retur, byte & ångerrätt

Allmänna villkor, retur, byte & ångerrätt

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KÖP VIA GREENLACES.SE

Green Laces säljer varor via greenlaces.se till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.

Beställer hos oss gör du enkelt genom att klicka Köp och därmed lägga de produkter du vill ha i varukorgen. När du är klar klickar du på Gå till kassan. Vi erbjuder fri frakt vid köp över 1000 kr och alltid fria returer på ej nedsatta varor och secondhand. Ring eller mejla oss om du stöter på problem. Vår kundtjänst är öppen vardagar kl 10-15 och vi svarar så snabbt vi bara kan.

Tfn: 08-641 11 14
E-post: info@greenlaces.se

Kontrollera beställningen

Kontrollera beställningen, dina adressuppgifter och välj det fraktalternativ och betalningssätt du önskar. Om du vill hämta ut varorna i vår butik på Hökens gata 7 i Stockholm går det naturligtvis bra. Välj då alternativet “Hämta varorna i butik”. Väljer du det här alternativet så betalar du förstås ingen fraktavgift. Vi meddelar dig när dina varor är på plats i butiken så att du kan hämta ut dem.

Betalning sker på följande sätt:
* Kortbetalning med Svea. Du måste självklart inte ha ett Svea-konto, utan du kan enkelt betala med ditt vanliga betalkort.
* Faktura via Svea.

Kortuppgifter lagras inte och all kortinformation skickas genom en krypterad förbindelse direkt till banken.

Är du medlem i Djurens Rätt? Härligt! Då har du 5 % rabatt på vårt sortiment exklusive redan rabatterade varor. Mejla oss ditt medlemsnummer så får du koden du behöver för att erhålla rabatten.

När du genomfört beställningen har du godkänt våra köpvillkor och samtycker samtidigt till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till din mejladress. Vi förbehåller oss rätten att ändra i en order om det av någon anledning inte går att leverera ordern till dig.

Leveranstid och frakt

Vi vet att du vill ha din vara snabbt och vi jobbar stenhårt på att hålla leveranstiderna så korta som möjligt. Många av våra märken är designers som tillverkar sina skor/väskor i kollektioner två gånger per år. Green Laces får in en unik uppsättning skor och det innebär också att vi i princip aldrig får lagerpåfyllning av just dessa varor. Om en sådan produkt är slut i lager är risken alltså stor att vi inte får påfyllt. Ja, du gissade rätt! Det gäller att lägga in stöten när du blir kär – vänta inte för länge med att beställa alltså.

Lite bredare märken, som till exempel Vegetarian Shoes, har ett grundsortiment som vi kan beställa ifrån regelbundet. Fråga oss gärna om det inte är tydligt i butiken.

Normal leveranstid med DHL är 3-4 dagar.

Du får mejl när ditt paket är på väg till dig.

Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtas inom två veckor skickas automatiskt tillbaka till Green Laces. Detta medför att du får betala returfrakt plus en hanteringsavgift (för närvarande 150 kr) för ej uthämtat paket.

Konsumentköplagen

Köp genom greenlaces.se styrs främst av Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.

Vi innehar f-skatt och vårt organisationsnummer är 556826-4518

Tryckfel

Vi reserverar oss för tryckfel, slutförsäljning och uppenbara felprissättningar på sajten och vi förbehåller oss rätten att neka ordrar.

ÅNGERRÄTT, RETUR OCH REKLAMATION

Om varorna du köpt av någon anledning inte motsvarar dina förväntningar ska du självklart returnera dem. Du har öppet köp och full ånger- och bytesrätt i 14 dagar på ordinarie sortiment. Skicka oss ett mejl där du anger ditt beställningsnummer och skriv gärna en rad och berätta varför du vill returnera varorna. Det hjälper oss att hantera din retur snabbare, bli generellt bättre och därmed ge dig ännu bättre service nästa gång. Fyll sedan noggrant i retursedeln som medföljer din order och lägg den i den förpackning du returnerar till oss. Du får då ett sändningsnummer av oss som du tar med dig till närmaste DHL-ombud. Ombudet ombesörjer etiketteringen och skickar paketet i retur till oss. Var försiktig om de varor du vill returnera, packa dem väl och avlägsna inte eventuella etiketter. Om varorna är synligt använda och/eller om originalförpackningen är skadad godkänns inte returen. Så fort vi kontrollerat och godkänt returpaketet betalar vi tillbaka pengarna.

Återbetalningen görs av säkerhetsskäl endast till samma kort/konto som den ursprungliga betalningen gjordes ifrån. Vid eventuell återbetalning av kortköp krediteras ditt kort med hjälp av ett unikt referensnummer som identifierar transaktionen. Din kortinformation har alltså inte sparats av Green Laces.

Varor från vår outlet, alltså varor som köpts till nedsatt pris, omfattas inte av erbjudandet om gratis retur utan du får själv ombesörja returen i sådana fall.

OBS! Returer får inte skickas mot postförskott eller efterkrav – dessa kommer vi inte att lösa ut.

Returen skickas till

Green Laces
Hökens gata 7
116 46 Stockholm

Kontaktuppgifter vid ångerrätt och reklamation

E-post: info@greenlaces.se
Telefon: 08-641 11 14

Reklamationer

Om du anser att det är ett fabrikationsfel som är orsaken till att du inte är nöjd med en vara ber vi dig att snabbt informera oss. Mejla gärna bilder och en förklaring så att vi snabbt kan sätta oss in i problemet. Vi vill göra vårt yttersta för att du ska bli nöjd och vi följer naturligtvis rådande konsumentlagstiftning.

FAKTURA SVEA

När du betalar via Svea faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du har fått din beställning.

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. Samtliga fakturor är av greenlaces.se överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso och kunden står för dessa kostnader.

Delbetalning

Genom Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att markera det alternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst före förfallodag.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor - kontokontokredit

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso och kunden står för dessa kostnader.

Kort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för onlinebetalning i Sverige och EU.
Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Har du frågor om faktura eller ditt delbetalningskonto bör du kontakta Svea Ekonomi AB som hanterar detta.
Du når dem på telefon 08-514 931 13

Du väljer vilket alternativ du önskar i kassan:

Swish (med Swish-appen)

Kortbetalning: VISA, MASTERCARD

Betala efter leverans: Faktura, Delbetalning