Green Laces is the Nordic region's leading vegan shoe and accessory store

Green Laces is the Nordic region’s leading vegan shoe and accessory store, with a focus on design and comfort as well as environmentally friendly and ethical production. Nina Färdig, who has a long background in the music and language industry as well as the animal rights movement, founded the store in 2011 after many years of research. The biggest driving force was a desire for easily accessible information about non-animal materials, their benefits and how to make environmentally friendly and ethical choices when shopping for shoes and accessories. Green Laces is also born out of a passion for fashion and a firm belief that ethics and exploratory style do not contradict each other. The PETA-certified range consists of brands that guarantee fair working conditions at all stages of production, use sustainable materials free from animals and environmental toxins, and promote ecological manufacturing.

Green Laces offers products with detailed and comfortable design that doesn’t increase the user’s carbon footprint. The majority of the products are made of a faux leather that is also knows as PU or microfiber material. It is a synthetic that breathes, is stretchable, durable and biodegradable. Many of the brands that can be found in Green Lace’s range also seek to develop new varieties of vegan shoes and vegan accessories and strive to create durable biomaterials. For example, pineapple fibers (Pinatex) and grain (Bio-polyols) are already used in selected products. Consequently, the proportion of biomaterial in the range is constantly expanding.

The selection covers everything from sneakers to dress shoes, from wallets to backpacks, and from heel grippers to ergonomical, thermal insoles. Organic shoe care is something close to the company’s heart, as it significantly increases the lifespan of all shoes. An easy-to-navigate, affordable e-commerce with free returns makes the hand-picked range available to all of Europe.

The core of the organization is a knowledgeable and service-oriented staff with a big heart, who are aware of trends in society as well as fashion. Green Laces believes in openness and direct communication with customers. Everyone is welcome to ask questions, give constructive criticism and suggest brands that would suit the concept. You can reach us through email and social media. The committed clientele is what drives the store forward and from where Nina Färdig and her team draw strength and inspiration. Our team is happy to answer detailed questions about shoe sizing and how to care for a specific product in order for it to last a long time, but are also happy to discuss larger questions about the fashion industry, style and taste, greener production, climate compensation, veganism and animal rights. Green Laces wants to form a unique knowledge base where aesthetics and ethics are seamlessly connected.

Welcome to the online shop and to the store at Hökens Gata 7 in Stockholm!

E-mail: hello@greenlaces.se

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KÖP VIA GREENLACES.SE

Green Laces säljer varor via greenlaces.se till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.

Frakt vid köp i webbshoppen kostar 55 kr oavsett köpbelopp. Returfrakt kostar 75 kr, vilket dras från orderbeloppet vid återbetalning. Vid byte betalas summan för returfrakt in till Green Laces via Swish eller bankgiro. Returer kan också återlämnas direkt i butiken, då självklart utan extra kostnad.

Vi reserverar oss för tryckfel, slutförsäljning och uppenbara felprissättningar på sajten och vi förbehåller oss rätten att neka beställningar.

Mejla oss om du stöter på problem.
Vår kundtjänst är öppen vardagar och vi svarar så snabbt vi kan, normalt inom en arbetsdag.

E-post: hello@greenlaces.se

Kontrollera beställningen

Kontrollera beställningen, dina adressuppgifter och välj det fraktalternativ och betalningssätt du önskar. Om du vill hämta ut varorna i vår butik på Hökens gata 7 i Stockholm går det naturligtvis bra. Välj då alternativet “Hämta i butik”. Väljer du det här alternativet så betalar du förstås ingen fraktavgift. Vi meddelar dig när dina varor är redo att hämtas ut.

När du genomfört beställningen har du godkänt våra köpvillkor och samtycker samtidigt till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till din mejladress. Vi förbehåller oss rätten att ändra i en order om det av någon anledning inte går att leverera ordern till dig.

Betalning

Du väljer vilket alternativ du önskar i kassan:

Swish (med Swish-appen)

Kortbetalning: VISA, MASTERCARD

Betala efter leverans: Faktura, Delbetalning

Faktura

När du betalar via Svea faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du har fått din beställning.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso och kunden står för dessa kostnader.

Delbetalning

Genom Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att markera det alternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst före förfallodag.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor – kontokontokredit

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso och kunden står för dessa kostnader.

Har du frågor om din faktura eller ditt delbetalningskonto bör du kontakta Svea Ekonomi AB som hanterar detta.
Du når dem på telefon 08-514 931 13.

Kort

Betalning med kort sker enligt gällande regler för onlinebetalning i Sverige och EU.
Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: VISA, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Leveranstid och frakt

Vi vet att du vill ha din vara snabbt och vi jobbar stenhårt på att hålla leveranstiderna så korta som möjligt. Normal leveranstid med DHL är 3-4 dagar. Du får ett mejl när ditt paket är på väg till dig.

Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtas inom två veckor skickas automatiskt tillbaka till Green Laces. Detta medför att du får betala returfrakt plus en hanteringsavgift (för närvarande 150 kr) för ej uthämtat paket.

Konsumentköplagen

Köp genom greenlaces.se styrs främst av Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.

Vi innehar F-skatt och vårt organisationsnummer är 556826-4518.