Allmänna villkor, retur, byte & ångerrätt

Allmänna villkor för köp via Greenlaces.se

Green Laces säljer varor via greenlaces.se till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.

Beställer hos oss gör du enkelt genom att klicka Köp och därmed lägga de produkter du vill ha i varukorgen. När du är klar klickar du på Gå till kassan. Ring eller mejla oss om du stöter på problem. Vår kundtjänst är öppen kl 12-18 och vi svarar så snabbt vi bara kan.

Tfn: 08-641 11 14
E-post: info@greenlaces.se

Kontrollera beställningen

Kontrollera beställningen, dina adressuppgifter och välj det fraktalternativ och betalningssätt du önskar. Om du vill hämta ut varorna i vår butik på Hökens gata 7 i Stockholm, går det naturligtvis bra. Välj då alternativet ”Hämta varorna i butik”. Väljer du det här alternativet så betalar du förstås ingen fraktavgift. Vi meddelar dig när dina varor är på plats i butiken så att du kan hämta ut dem.

Betalning sker på följande sätt:
* Kortbetalning med PayPal. Du måste självklart inte ha ett PayPal-konto, utan du kan enkelt betala med ditt vanliga betalkort.
* Faktura via Klarna. Avgift 29 kr.

Kortuppgifter lagras inte och all kortinformation skickas genom en krypterad förbindelse direkt till banken.

Är du medlem i Djurens Rätt? Härligt! Då har du 5 % rabatt på vårt sortiment. Mejla oss ditt medlemsnummer så får du koden du behöver för att erhålla rabatten.

När du genomfört beställningen har du godkänt våra köpvillkor och samtycker samtidigt till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till din mejladress. Vi förbehåller oss rätten att ändra i en order om det av någon anledning inte går att leverera ordern till dig.

Leveranstid och frakt

Vi vet att du vill ha din vara snabbt och vi jobbar stenhårt på att hålla leveranstiderna så korta som möjligt. Många av våra märken är designers som tillverkar sina skor/väskor i kollektioner två gånger per år. Green Laces får in en unik uppsättning skor och det innebär också att vi i princip aldrig får lagerpåfyllning av just dessa varor. Om en sådan produkt är slut i lager är risken alltså stor att vi inte får påfyllt. Ja, du gissade rätt! Det gäller att lägga in stöten när du blir kär – vänta inte för länge med att beställa alltså.

Lite bredare märken, som till exempel Vegetarian Shoes, har ett grundsortiment som vi kan beställa ifrån regelbundet. Fråga oss gärna om det inte är tydligt i butiken.

Normal leveranstid med DHL är 3-4 dagar.

Du får mejl när ditt paket är på väg till dig.

Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtas inom två veckor skickas automatiskt tillbaka till Green Laces. Detta medför att du får betala returfrakt plus en hanteringsavgift (för närvarande 150 kr) för ej uthämtat paket.

Konsumentköplagen

Köp genom Greenlaces.se styrs främst av Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se.

Vi innehar f-skatt och vårt organisationsnummer är 556826-4518

Tryckfel

Vi reserverar oss för tryckfel, slutförsäljning och uppenbara felprissättningar på sajten och vi förbehåller oss rätten att neka ordrar.

Ångerrätt, retur och reklamation

Om varorna du köpt av någon anledning inte motsvarar dina förväntningar ska du självklart returnera dem. Du har öppet köp och full ånger- och bytesrätt i 14 dagar. Skicka oss ett mejl där du anger ditt beställningsnummer och skriv gärna en rad och berätta varför du vill returnera varorna. Det hjälper oss att hantera din retur snabbare, bli generellt bättre och därmed ge dig ännu bättre service nästa gång. Fyll sedan noggrant i retursedeln som medföljer din order och lägg den i den förpackning du returnerar till oss. Du betalar returfrakten och är ansvarig för varan till dess att den når oss. Var försiktig om de varor du vill returnera, packa dem väl och avlägsna inte eventuella etiketter. Om varorna är synligt använda och/eller om originalförpackningen är skadad godkänns inte returen. Så fort vi kontrollerat och godkänt returpaketet betalar vi tillbaka pengarna.

Återbetalningen görs av säkerhetsskäl endast till samma kort/konto som den ursprungliga betalningen gjordes ifrån. Vid eventuell återbetalning av kortköp krediteras ditt kort med hjälp av ett unikt referensnummer som identifierar transaktionen. Din kortinformation har alltså inte sparats av Green Laces.

Returer får inte skickas mot postförskott eller efterkrav – dessa kommer vi inte att lösa ut.

Returen skickas till

Green Laces
Hökens gata 7
116 46 Stockholm

Kontaktuppgifter vid ångerrätt och reklamation

E-post: info@greenlaces.se
Telefon: 08-641 11 14

Reklamationer

Om du anser att det är ett fabrikationsfel som är orsaken till att du inte är nöjd med en vara ber vi dig att snabbt informera oss. Mejla gärna bilder och en förklaring så att vi snabbt kan sätta oss in i problemet. Vi vill göra vårt yttersta för att du ska bli nöjd och vi följer naturligtvis rådande konsumentlagstiftning.

Faktura Klarna

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du har fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid – alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning**

Betalningsvillkor

Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enlighet med avtalet med e-butiken debiteras en fakturaavgift om 29 kr.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 23,50 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

* Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

** Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm

Org nr: 556737-0431. www.klarna.se